ALGEMENE VOORWAARDEN
ARTIKEL 1: DEFINITIES
1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Gebruiker: Scoperta di Vino. Handelend onder de naam: Scoperta di Vino
Vestigings- & bezoekadres: Thomas Morelaan 12, 2721AV Zoetermeer
Telefoonnummer: 06-24208661 Bereikbaarheid: Maandag t/m vrijdag van 09.00 uur tot 18.00 uur. E-mailadres: info@scopertadivino.nl
KvK-nummer: 68925867 Btw-identificatienummer: NL095338111B01
2. Opdrachtgever: de wederpartij van Gebruiker bij een Overeenkomst.
3. Consument: iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit vallen.
4. Overeenkomst: de overeenkomst tot dienstverlening of koop van een
product.
5. Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden geleverd of door een derde partij op basis van een afspraak tussen die derde en de ondernemer;
6. Persoonsgegevens: Alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon, zoals bedoeld in artikel 4 onder 1 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, die Gebruiker namens
Opdrachtgever verwerkt en die zijn benoemd in de Overeenkomst.
7. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
8. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
9. Dag: kalenderdag;
10. Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;
11. Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;
12. Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel - waaronder ook begrepen e-mail - dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
13. Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
14. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
ARTIKEL 2: TOEPASSELIJKHEID
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsverhoudingen tussen Gebruiker en Opdrachtgever waarop Gebruiker deze algemene voorwaarden van toepassing heeft verklaard.
2. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met Gebruiker, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
3. Eventuele wijzigingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze tussen Gebruiker en Opdrachtgever uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
ARTIKEL 3: AANBIEDINGEN, OFFERTES EN TOTSTANDKOMING
OVEREENKOMST
1. Alle aanbiedingen en offertes van Gebruiker zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod een termijn voor aanvaarding is genoemd.
2. Een Overeenkomst komt tot stand op het moment dat 1) de offerte schriftelijk is aanvaard door Opdrachtgever, of 2) indien Gebruiker een opdracht van Opdrachtgever schriftelijk heeft bevestigd, of 3) indien Gebruiker met de opdracht is aangevangen. Het staat Gebruiker vrij te bewijzen dat de Overeenkomst op andere wijze tot stand is gekomen.
3. De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes zijn inclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de Overeenkomst te maken kosten, waaronder verschotten, verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
4. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod is Gebruiker daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Gebruiker anders aangeeft.
ARTIKEL 4: UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST
1. Gebruiker zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap (doen) uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap. Gebruiker kan evenwel niet instaan voor het bereiken van enig beoogd resultaat.
2. Alle Opdrachten worden uitsluitend aanvaard en uitgevoerd door Gebruiker, niet door of vanwege een individuele medewerker van Gebruiker, ongeacht of Opdrachtgever de opdracht uitdrukkelijk of stilzwijgend heeft verleend met het oog op uitvoering hiervan door een bepaalde medewerker of bepaalde medewerkers van Gebruiker. De
artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 worden uitdrukkelijk van toepassing uitgesloten. Deze bepaling is mede bedongen ten behoeve van alle (rechts)personen, ook derden, die bij de uitvoering van de werkzaamheden door de Opdrachtnemer zijn ingeschakeld. Indien en voor zover een goede uitvoering van de Overeenkomst dit vereist, heeft Gebruiker het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
3. De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens en bescheiden, waarvan Gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor het correct uitvoeren van de Overeenkomst of waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze daarvoor noodzakelijk zijn, tijdig in de gewenste vorm en op de gewenste wijze aan Gebruiker worden verstrekt. Opdrachtgever is ertoe gehouden om Gebruiker onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst van belang kunnen zijn.
4. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Gebruiker verstrekte gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn.
5. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Gebruiker is uitgegaan van eventueel door de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/ of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor Gebruiker kenbaar behoorde te zijn.
6. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet of niet tijdig of niet behoorlijk aan Gebruiker zijn verstrekt, heeft Gebruiker het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging in de uitvoering van de Overeenkomst voortvloeiende extra kosten en extra honorarium volgens de overeengekomen tarieven aan de Opdrachtgever in rekening te brengen.
7. Opdrachtgever vrijwaart Gebruiker voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en welke aan Opdrachtgever toerekenbaar is.
8. Tenzij Opdrachtgever een consument is, doet Opdrachtgever afstand van het recht om personen of rechtspersonen, die werkzaam zijn bij of verbonden zijn aan Gebruiker, aansprakelijk te stellen uit hoofde van wanprestatie of onrechtmatige daad.
ARTIKEL 5: WIJZIGING VAN DE OVEREENKOMST
1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
2. Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Gebruiker zal de Opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
3. Indien de wijziging van of aanvulling op de Overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal Gebruiker de Opdrachtgever hierover tevoren inlichten.
4. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal Gebruiker daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
5. In afwijking van lid 3 zal Gebruiker geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan Gebruiker kunnen worden toegerekend.
ARTIKEL 6: CONTRACTSDUUR EN UITVOERINGSTERMIJN
1. De Overeenkomst tussen Gebruiker en een Opdrachtgever wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de inhoud, aard of strekking van de Overeenkomst anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk
anders overeenkomen.
2. Is Opdrachtgever een vooruitbetaling verschuldigd of dient hij voor de uitvoering benodigde informatie of bescheiden te verstrekken, dan gaat de termijn waarbinnen de werkzaamheden dienen te worden afgerond niet
eerder in dan nadat de vooruitbetaling geheel is ontvangen respectievelijk de informatie of bescheiden zijn verstrekt.
3. Is binnen de looptijd van de Overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn, tenzij Opdrachtgever een Consument is. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de Opdrachtgever Gebruiker derhalve schriftelijk in gebreke te stellen.
ARTIKEL7: Prijzen
1. Partijen kunnen bij het tot stand komen van de Overeenkomst een vaste prijs overeenkomen.
2. Indien na totstandkoming van de Overeenkomst, doch voordat de Overeenkomst geheel is uitgevoerd, lonen en/of prijzen een wijziging ondergaan, is Gebruiker tussentijds gerechtigd de vergoeding of het uurtarief aan te passen.
3. Bovendien mag Gebruiker de prijs verhogen wanneer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de Overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan Gebruiker, dat in redelijkheid niet van Gebruiker mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen de oorspronkelijk overeengekomen prijs.
4. Gebruiker zal de Opdrachtgever het voornemen tot verhoging van de prijs of uurtarief kenbaar maken. Gebruiker zal daarbij de omvang van en de datum waarop de verhoging zal ingaan, vermelden.
5. Opdrachtgever is gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden indien de
prijs of uurtarief wordt verhoogd binnen drie maanden na het aangaan van de Overeenkomst. Na ommekomst van deze periode is Opdrachtgever gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden indien de verhoging meer dan 10% bedraagt. Opdrachtgever is niet gerechtigd tot ontbinding indien de verhoging van de prijs of uurtarief voortvloeit uit een bevoegdheid ingevolge de wet. Indien de Opdrachtgever een consument is, heeft Opdrachtgever het recht om de Overeenkomst op elk moment zonder opzegtermijn opzeggen, ook indien Gebruiker het honorarium of uurtarief verhoogt.
ARTIKEL 8: BETALING
1. Betaling van de door de Gebruiker verzonden declaratie dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum. Betaling dient voorts te geschieden in Nederlandse valuta door middel van storting ten gunste van een door Gebruiker aan te wijzen bankrekening. Tenzij Opdrachtgever een Consument is, geldt dat bezwaren tegen de hoogte van de declaraties, of reclames in de zin van artikel 10, de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet opschorten.
2. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn, dan is de Opdrachtgever van rechtswege, zonder nadere ingebrekestelling, in verzuim. Opdrachtgever is alsdan de wettelijke rente, dan wel de wettelijke handelsrente (bij handelstransacties), verschuldigd. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden berekend vanaf de dag dat Opdrachtgever in verzuim is tot op de dag van algehele voldoening.
3. Gebruiker is steeds bevoegd een voorschot te vragen voor de betaling van zijn werkzaamheden, verschotten en/of kosten.
4. Indien de financiële positie of het betalingsgedrag van Opdrachtgever naar het oordeel van Gebruiker daartoe aanleiding geeft, is Gebruiker gerechtigd van Opdrachtgever te verlangen, dat deze onverwijld (aanvullende) zekerheid stelt in een door Gebruiker te bepalen vorm. Indien Opdrachtgever nalaat de verlangde zekerheid te stellen, is Gebruiker gerechtigd, onverminderd zijn overige rechten, de verdere uitvoering van de Overeenkomst onmiddellijk op te schorten en is al hetgeen Opdrachtgever aan Gebruiker uit welke hoofde ook verschuldigd is, direct opeisbaar. In geval van liquidatie, faillissement, beslag, surseance van betaling of schuldsanering van de Opdrachtgever is al hetgeen Opdrachtgever aan Gebruiker verschuldigd is, eveneens direct opeisbaar.
5. Gebruiker heeft het recht de door Opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
6. Indien de Overeenkomst wordt aangegaan door twee opdrachtgevers zijn zij, voor zover de werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke Opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk verbonden voor de betaling van de
verschuldigde bedragen.
ARTIKEL 9: RENTE EN INCASSOKOSTEN
1. Indien Opdrachtgever een Consument is en na het verstrijken van de eerste betalingstermijn, zoals vermeld in artikel 8 lid 1, niet of niet volledig aan de betalingsverplichting heeft voldaan, stuurt Gebruiker aan Opdrachtgever een schriftelijke aanmaning ter betaling van het openstaande bedrag en de wettelijke rente daarover binnen een tweede
termijn van 14 dagen, onder aanzegging van de buitengerechtelijke incassokosten volgens de staffel buitengerechtelijke incassokosten (BIK). Indien Opdrachtgever binnen de tweede termijn niet of niet volledig aan
de betalingsverplichting heeft voldaan, zijn de buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd, alsmede de wettelijke rente over de buitengerechtelijke kosten vanaf de dag van verschuldigdheid daarvan. Indien Opdrachtgever een ondernemer of rechtspersoon is en na het verstrijken van de eerste betalingstermijn, zoals vermeld in artikel 8 lid 1,
niet of niet volledig aan de betalingsverplichting heeft voldaan, zijn de buitengerechtelijke incassokosten volgens de staffel buitengerechtelijke incassokosten (BIK), alsmede de wettelijke rente over de buitengerechtelijke kosten vanaf de dag van verschuldigdheid daarvan, verschuldigd.
2. Indien betaling conform het vorige lid uitblijft, stuurt Gebruiker aan Opdrachtgever een schriftelijke sommatie ter betaling binnen een uiterste termijn van 7 dagen van het openstaande bedrag, de verschuldigde rente
over het openstaande bedrag, de buitengerechtelijke incassokosten en de wettelijke rente daarover.
3. Indien Opdrachtgever na verstrijken van de uiterste termijn niet of niet volledig aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, zal Gebruiker een gerechtelijke vordering tegen Opdrachtgever kunnen instellen. Alle gerechtelijke en/of executiekosten, die Gebruiker heeft moeten maken als gevolg van de niet nakoming door Opdrachtgever, komen dan eveneens voor rekening van Opdrachtgever.
ARTIKEL 10: RECLAMES EN KLACHTEN
1. Een klacht met betrekking tot de verrichte werkzaamheden, product of over de verzonden factuur dient schriftelijk binnen 30 dagen na de verrichte werkzaamheden of binnen 30 dagen na de factuurdatum van de declaratie, dan wel schriftelijk binnen 14 dagen na de ontdekking van een gebrek (mits Opdrachtgever kan aantonen dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken), aan Gebruiker kenbaar te worden gemaakt.
De klacht dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat Gebruiker in staat is de klacht te beoordelen en daarop adequaat te reageren. Indien de klacht niet tijdig en
conform het bepaalde in dit artikellid wordt ingesteld, vervallen alle rechten van Opdrachtgever in verband met de klacht. Indien Opdrachtgever een Consument is, geldt dat de Opdrachtgever binnen bekwame tijd nadat Opdrachtgever het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijze had moeten ontdekken, bij Gebruiker over dit gebrek moet
klagen.
2. Tenzij de Opdrachtgever een Consument is, geldt dat een klacht of reclame de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet opschort, tenzij Gebruiker aan Opdrachtgever te kennen heeft gegeven dat hij de klacht of
reclame gegrond acht.
3. In geval van een terecht uitgebrachte klacht of reclame, heeft Gebruiker de keuze tussen aanpassing van de in rekening gebrachte vergoeding, het kosteloos verbeteren, het opnieuw verrichten van de overeengekomen werkzaamheden of, indien dit laatste niet meer mogelijk of zinvol is, het geheel of gedeeltelijk niet meer uitvoeren van de Overeenkomst tegen restitutie naar evenredigheid van een door Opdrachtgever betaald honorarium. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, zal Gebruiker slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 14.
ARTIKEL 11: OPZEGGING EN ANNULERING
1. Beide partijen kunnen de Overeenkomst te allen tijde schriftelijk opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 2 weken, tenzij partijen anders overeenkomen.
2. Indien de opzegtermijn niet of niet geheel in acht wordt genomen door Opdrachtgever, Gebruiker het recht heeft op compensatie vanwege het daardoor ontstane omzetverlies over de (resterende) opzegtermijn, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die uitsluitend aan Gebruiker zijn toe te rekenen.
3. Indien de Overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Gebruiker, zal Gebruiker in overleg met Opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan Opdrachtgever toerekenbaar zijn.
4. Indien een Overeenkomst met een overeengekomen vaste prijs vóór aanvang van de werkzaamheden, wordt geannuleerd door Opdrachtgever, heeft Gebruiker recht op 100% van de overeengekomen prijs.
ARTIKEL 12: OPSCHORTING EN ONTBINDING
1. Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schortenof de Overeenkomst te ontbinden, indien:
– Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet of niet volledig nakomt.
– na het sluiten van de Overeenkomst Gebruiker ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen. Indien er gegronde vrees bestaat dat de Opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.
– Opdrachtgever bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
2. Gebruiker is bevoegd de Overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
3. Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Gebruiker op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Gebruiker de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en Overeenkomst.
4. Gebruiker behoudt steeds het recht om schadevergoeding te vorderen.
ARTIKEL 13: TERUGGAVE TER BESCHIKKING GESTELDE ZAKEN
1. Indien Gebruiker aan Opdrachtgever bij de uitvoering van de Overeenkomst zaken ter beschikking heeft gesteld, is Opdrachtgever op eerste verzoek van Gebruiker gehouden het geleverde binnen 14 dagen in oorspronkelijke staat, vrij van gebreken en volledig te retourneren.
2. Indien Opdrachtgever, om welke reden ook, na daartoe strekkende aanmaning, alsnog in gebreke blijft met de onder 1. genoemde verplichting, komen alle daaruit voortvloeiende schade en kosten, waaronder de kosten van vervanging, voor rekening van Opdrachtgever.
3. Waar noodzakelijk voor de uitvoering van de Overeenkomst, worden van originele bescheiden die Opdrachtgever aan Gebruiker ter beschikking heeft gesteld, kopieën opgenomen in het dossier van Gebruiker. Indien en voor zover Opdrachtgever dit verzoekt, worden deze bescheiden aan Opdrachtgever geretourneerd tegen het einde van de Overeenkomst.
ARTIKEL 14: AANSPRAKELIJKHEID
1. Indien Gebruiker aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld. De Gebruiker kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor geleden (in) materiele of fysieke schade tijdens het ontkurken, sabreren of drinken van het geleverde product.
2. Indien Opdrachtgever een professionele partij is of handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf geldt het volgende:
a. Indien Opdrachtgever aantoont dat hij schade heeft geleden door een handelen of nalaten van Gebruiker of zijn ondergeschikten die bij zorgvuldig en deskundig handelen zou zijn vermeden, is de totale gecumuleerde aansprakelijkheid van Gebruiker voor de schade zoals
bepaald in lid 2.c beperkt tot maximaal tweemaal het declaratiebedrag van de desbetreffende Overeenkomst, althans van dat gedeelte van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. In afwijking van hetgeen hierboven is bepaald, wordt bij een Overeenkomst met een langere looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste zes maanden verschuldigde honorariumgedeelte. De
totale, gecumuleerde aansprakelijkheid zal in geen geval de van toepassing zijnde limieten onder de door Gebruiker afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering overschrijden.
b. Gebruiker heeft te allen tijde het recht om de door Opdrachtgever te
lijden of geleden schade voor zover mogelijk te voorkomen of te verminderen.
c. Onder schade wordt uitsluitend verstaan schade aan personen, schade aan zaken en directe vermogensschade.
d. Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade
e. De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid voor schade gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of bewuste roekeloosheid van Gebruiker of zijn tot de leidinggevenden behorende ondergeschikten.
f. De in lid 2 van dit artikel neergelegde aansprakelijkheidsbeperkingen worden mede bedongen ten behoeve van door Gebruiker ingeschakelde personen of derden, die derhalve hierdoor een rechtsreeks beroep op deze aansprakelijkheidsbeperkingen kunnen doen.
g. Gebruiker staat niet in voor de juiste en volledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail of poststuk, noch voor de tijdige ontvangst daarvan.
ARTIKEL 15: VRIJWARINGEN
1. De Opdrachtgever vrijwaart Gebruiker voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door de Opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de Overeenkomst worden gebruikt.
2. Indien Opdrachtgever aan Gebruiker informatiedragers, elektronische bestanden of software etc. verstrekt, vrijwaart Opdrachtgever Gebruiker voor schade veroorzaakt door virussen en defecten.
3. Opdrachtgever vrijwaart Gebruiker voor vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is doordat Opdrachtgever aan Gebruiker onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt.
4. Opdrachtgever vrijwaart Gebruiker voor alle aanspraken van derden – daaronder mede begrepen aandeelhouders, bestuurders, commissarissen en personeel van Opdrachtgever, alsook gelieerde rechtspersonen en ondernemingen en anderen die bij de organisatie van Opdrachtgever betrokken zijn – die voortvloeien uit of verband houden met de
werkzaamheden van Gebruiker ten behoeve van Opdrachtgever.
5. Opdrachtgever vrijwaart Gebruiker tevens voor aanspraken van derden waarbij Gebruiker als medepleger van Opdrachtgever wordt aangemerkt.
6. Opdrachtgever vrijwaart Gebruiker voor geleden (in) materiele of fysieke schade tijdens het ontkurken, sabreren of drinken van wijn.
ARTIKEL 16: RISICO-OVERGANG
1. Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van de Overeenkomst zijn, gaat op Opdrachtgever over op het moment waarop deze aan Opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht van Opdrachtgever of van een door Opdrachtgever aan te wijzen derden worden gebracht.
ARTIKEL 17: OVERMACHT
1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt (“overmacht”).
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, ziekte van Gebruiker, of van de door Gebruiker ingeschakelde personen of derden, alsmede alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet- voorzien, waarop Gebruiker geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Gebruiker niet in staat is de verplichtingen na te komen.
3. Gebruiker heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat Gebruiker zijn verplichtingen had moeten nakomen.
4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden is ieder der partijen gerechtigd de
Overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
5. Voor zover Gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de Overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Gebruiker gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te
komen gedeelte separaat te declareren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie te voldoen als ware het een afzonderlijke overeenkomst.
ARTIKEL 18: GEHEIMHOUDING
1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie, waaronder Persoonsgegevens, die zij in het kader van hun Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen, tenzij op een der partijen een wettelijke of beroepsplicht rust tot openbaarmaking of indien de ene partij de andere partij schriftelijk van de
geheimhoudingsplicht heeft ontheven. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. Gebruiker zal zijn verplichtingen op grond van deze bepaling opleggen aan door hem ingeschakelde derden.
ARTIKEL 19: VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS
1. Indien en voor zover de door Opdrachtgever aan Gebruiker ter beschikking gestelde gegevens of bescheiden (mede) bestaan uit persoonsgegevens, is Gebruiker met betrekking tot de verwerking van die persoonsgegevens aan te merken als verwerkingsverantwoordelijke voor alle verwerkingen van de persoonsgegevens vanaf het moment van
verkrijging van de persoonsgegevens tot en met de verstrekking van persoonsgegevens aan Opdrachtgever. Opdrachtgever is met betrekking tot de verwerking van die persoonsgegevens aan te merken als verwerkingsverantwoordelijke voor alle verwerkingen van de persoonsgegevens tot en met de verstrekking van persoonsgegevens aan Gebruiker. Opdrachtgever verstrekt aan Gebruiker uitsluitend persoonsgegevens op basis van een van de in artikel 6 AVG genoemde grondslagen.
2. Partijen zullen in hoedanigheid van verwerkingsverantwoordelijken de persoonsgegevens zorgvuldig en in overeenstemming met de in Nederland geldende privacyregelgeving en van toepassing zijnde bijzondere
wetgeving verwerken.
3. Gebruiker zal de persoonsgegevens in geen geval en op geen enkelewijze verstrekken aan derden, tenzij deze verstrekking nodig is in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst of wanneer Gebruiker daartoe wettelijk verplicht is. Partijen zorgen ervoor dat zij de andere partij uitsluitend die persoonsgegevens verstrekken die deze op grond van de geldende wetgeving mag ontvangen.
4. Partijen zullen in overeenstemming met de geldende privacyregelgeving technische en organisatorische maatregelen treffen en zo nodig aanpassen om een op het risico afgestemde beveiliging van de persoonsgegevens te waarborgen. Daarbij zullen partijen rekening houden met de stand van de techniek, de uitvoeringskosten, alsook met de aard, de omvang, de context en de risico’s voor de persoonsgegevens en de betrokkenen.
5. In geval van een beveiligingsincident waarbij persoonsgegevens die in het kader van de Overeenkomst worden verwerkt, verloren zijn gegaan of waartoe onbevoegde toegang hebben kunnen krijgen, zullen partijen elkaar zo snel mogelijk na constatering, informeren en in overleg treden over de aanpak en afhandeling van het incident. De aanpak zal geschieden met inachtneming van de op dat moment geldende regelgeving met betrekking tot beveiligingsincidenten en de meldplicht datalekken.
6. Opdrachtgever zal betrokkenen informeren over de verwerkingen van hun persoonsgegevens door Gebruiker in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst en in ieder geval conform artikel 13 en 14 AVG. Gebruiker behoudt de bevoegdheid om betrokkenen zelf te informeren.
7. Partijen zullen ieder voor zich een verzoek of een bezwaar van een betrokkene conform de geldende privacyregelgeving behandelen. In dat geval zullen partijen in overleg treden over de reactie op een dergelijk verzoek of bezwaar.
8. In het kader van de uitvoering van de Overeenkomst zullen partijen elkaar in voorkomend geval onmiddellijk op de hoogte brengen van enig onderzoek.
9. In geval van wijzigingen in de verwerking van de persoonsgegevens, privacyregelgeving of andere relevante omstandigheden die van invloed zijn op de verwerking van de persoonsgegevens zullen partijen in overleg treden over de eventueel benodigde wijziging van de gemaakte afspraken omtrent de verwerking van persoonsgegevens.
ARTIKEL 20: VERVALTERMIJN
1. Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingen en andere bevoegdheden van Opdrachtgever uit welke hoofde dan ook jegens Gebruiker in verband met het verrichten van werkzaamheden door Gebruiker in ieder geval één jaar na de datum waarop de declaratie voor de betreffende werkzaamheden is gestuurd.
ARTIKEL 21: TOEPASSELIJK RECHT, GESCHILLEN EN FORUMKEUZE
1. Op alle overeenkomsten tussen Gebruiker en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
2. Partijen zullen alle geschillen, welke mochten ontstaan naar aanleiding van deze algemene voorwaarden, de daaraan gekoppelde overeenkomst(en) en de uitvoering daarvan, trachten op te lossen in onderling overleg.